Про "свинью"
Deli2
Отправлено 4/2/2002 22:50 (#5639 - в ответ на #5544)
Тема: Про "свинью" - отрывки


Primicerius

Сообщений: 274
1001002525
В лъто 6750. Поиде князь Олександръ с новгородци и с братомь Андръемь и с низовци на Чюдьскую землю на Нъмци и зая вси пути и до Пльскова; и изгони князь Пльсковъ, изъима Нъмци и Чюдь,. и сковавъ поточи в Новъгородъ, а самъ поиде на Чюдь. И яко быша на земли, пусти полкъ всь в зажития; а Домашь Твердиславичь и Кербетъ быша в розгонъ, и усрътоша я Нъмци и Чюдь у моста, и бишася ту; и убиша ту Домаша, брата посаднича, мужа честна, и инъхъ с нимь избиша, а инъхъ руками изъимаша, а инии къ князю прибъгоша в полкъ; князь же въспятися на озеро, Нъмци же и Чюдь поидоша по нихъ. Узръвъ же князь Олександръ и новгородци, поставиша полкъ на Чюдьскомь озеръ, на Узмени, у Воронья камени; и наъхаша на полкъ Нъмци и Чюдь и прошибошася свиньею сквозь полкъ, и бысть съча ту велика Ньмцемь и Чюди. Богъ же и святая Софья и святою мученику Бориса и Глъба, еюже ради новгородци кровь свою прольяша, тъхъ святыхъ великыми молитвами пособи богъ князю Александру; а Нъмци ту падоша, а Чюдь даша плеща; и, гоняче, биша ихъ на 7-ми верстъ по леду до Суболичьскаго берега; и паде Чюди бещисла, а Нъмець 400, а 50 руками яша и приведоша в Новъгородъ. А бишася мъсяца априля въ 5, на память святого мученика Клавдия, на похвалу святыя Богородица, в суботу. Того же льта Нъмци прислаша с поклономь: «безъ князя что есмы зашли Водь, Лугу, Пльсковъ, Лотыголу мечемь, того ся всего отступаемъ; а что есмы изъимали мужии вашихъ, а тъми ся розмънимъ: мы ваши пустимъ, а вы наши пустите»; и таль пльсковьскую пустиша и умиришася. Того же лъта князь Ярославъ Всеволодичь позванъ цесаремь татарьскымь Батыемь, иде к нему въ Орду.

ПСРЛ, М., 2000, т.3, стр. 78-79

В лъто 6750. Поиде князь Александръ с новгородци и с братомъ Андръемъ и с низовци на Чюдскую землю на Нъмци в зимъ, в силъ велицъ, да не похвалятся, ркуще: «укоримъ словеньскыи языкъ ниже себе»; уже бо бяше Пьсковъ взят, и тиюнъ их посажен. И князь Александръ зая вси пути до Плескова; и изгони князь Пьсковъ, и изима Нъмци и Чюдь, и, сковавъ, поточи в Новъгород, а самъ поиде на Чюдь. И яко быша на земли, пусти полкъ всь в зажитья; а Домашь Твердислалиць и Кербетъ быша в розгонъ, и убиша ту Домаша, брата посадница, мужа честна, и иных с нимь избиша, а иных руками изимаша, а инъи къ князю прибъгоша в полкъ. Князь же въслятися на озеро; Нъмци же и Чюдь поидоша по нъх. Узръвь же князь Александръ и новгородци, поставиша полкъ на Чюдьскомъ озеръ, на Узменъ, у Воронья камени; и наступиша озеро Чюдское: бяше бо обоих множествомного. Бяше бо ув Олександра князя множество храбрых; якоже древле у Давыда цесаря силни кръпци, такоже мужи Александрови исполнишася духа ратна, и бяху бо сердца имъ акы лвомъ; и ркоша: «о, княже нашь честный и драгыи, нынъ приспъ время положити главы своя за тя». Князь же Александръ, въздъвъ руцъ на небо, и рече: «суди, боже, и расуди прю мою от языка велеръчьна. Помози ми, господи, якоже древле Моисиеви на Амалика и прадеду моему Ярославу на оканьнаго Святополка». Бъ бо тогда день суботныи, въсходящю солнцю; и наихаша полкъ Нъмци и Чюдь, и прошибошася свиньею сквозъ полкъ, и бысть ту съча велика Нъмцом и Чюдъ, трускъ от копии ломлениа и звукъ от мечнаго свчениа, яко и морю померзъшю двигнутися и не бъ видъти леду: покрыло все кровию. Се же слышах от самовидца, и рече ми, яко видъх полкъ божий и на въздусъ пришедший на помощь Александров. И побъди я помощью божиею и святой Софъи и святую мученику Бориса и Глъба, еюже ради древле крови прольяша; и Нъмци ту падоша, а Чюдь даша плещи; и гонящися билъ на 7 веръстъ по леду до Соболичькаго берега; и паде Чюди бещисла, а Немъць 500, а иных 50 руками яша и приведоша в Новъгород. А бися априля въ 5, на память святого мученика Феодула, на похвалу святыя Богородица, в суботу. Здъ же прослави богъ Александра пред всъми полкы, яко Исуса Навгина у Ерихона. Они же рекли: «имемъ Александра руками»; и сих дасть ему богъ в руцъ его, и не обрътеся противникъ ему во брани никогда же. Възвративъ же ся Александръ съ славною победою: бяше бо полона множество в полку его, и ведяху их подлъ конь, иже именуються божии рыторъ. Яко приближися князъ Александръ къ граду Пьскову, и стрътоша его многъ народ, а игумены и попове в ризах такоже срътоша съ кресты и пред градом, поюще славу господню князю Александру: «пособивыи господи кроткому Давыду побъдити иноплеменникы, и върному князю нашему оружьемъ крестьнымъ свободити град Пьсковъ от иноязычных рукою Александровою». О невъгласии пьсковици, аще се забудете до правнучать Александровъ, уподобитеся жидомъ, их же препита господь в пустыни крастели печены, и сии всъх забыша бога своего, изведшаго из работы египетскыя. И нача слыти имя Александрово по всъм странамъ, и до моря Хупожьскаго, и до горъ Аравитьскыхъ, и об ону страну моря Вяряжьскаго, и до самого Рима. Того же лъта прислаша Нъмци с поклономъ: «безъ князя что есмя зашли Водъ, Лугу, Плесковъ, Лотыголу мечем, того ся всего отступаемъ; а что есмя изъималъ мужь ваших, а тыми ся розминимъ: мы ваши мужи пустимъ, а вы наши пустите»; и таль плесковьскую пустиша и умиришася. Того же лъта князь Ярославъ Всеволодиць позванъ цесаремь Татарьскымъ, и иде в Татары къ Батыеви, воеводъ татарьску.

ПСРЛ, М., т.3, стр. 293-295

: Рассуждения о Keiler и Keil на ВИФ-2 выглядят слегка надуманными. Римляне называли клинья cunea, а в позденей античности применяли вдобавок к ним слово caput porci, причем Аммиан специально подчеркнул, что эта "свинья"-солдатский жаргон.

Если в этих отрывках летописец просто перевёл немецкое слово "клин" с долей сатиры, то получилось именно то что получилось. В летописном тексте очень подошёл бы термин "клин". А немецкие слова Keiler и Keil, наверняка подственные. Может даже тот же солдатский жаргон знал и оба этих слова для обозначения построения.
Трудно сказать или доказать, но гипотеза имеет долю смысловой нагрузки.

С уважением

P.S. Литовские слова тоже имеют определённое созвучие:
kuilys - вепрь, хряк (чит.: куйлис)
kylis - клин (чит.: килис)
kiaule - свинья (чит.: кяуле)
Верх страницы Низ страницы