Поиск     Статистика     Список пользователей     Форумы     Календари     Альбомы     Цитаты     Язык
Вы вошли, как гость. ( войти | зарегистрироваться )

Случайная цитата: "Quod si praeterea nemo sequatur, tamen se cum sola decima legione iturum, de qua non dubitet, sibique eam praetoriam cohortem futuram" (Если за ним вообще никто не пойдет, то он выступит хотя бы с одним 10-м легионом: в нем он уверен, и это будет его преторской когортой) Caes. B.G. I,40
- (Добавлено: Дмитрий П.)


Про "свинью"
Модераторы: Ильдар

Предыдущая тема :: Следущая тема
       Основные форумы -> Peditatus equitatusque Формат сообщения 
 
Deli2
Отправлено 4/2/2002 22:50 (#5639 - в ответ на #5544)
Тема: Про "свинью" - отрывки


Primicerius

Сообщений: 274
1001002525
В лъто 6750. Поиде князь Олександръ с новгородци и с братомь Андръемь и с низовци на Чюдьскую землю на Нъмци и зая вси пути и до Пльскова; и изгони князь Пльсковъ, изъима Нъмци и Чюдь,. и сковавъ поточи в Новъгородъ, а самъ поиде на Чюдь. И яко быша на земли, пусти полкъ всь в зажития; а Домашь Твердиславичь и Кербетъ быша в розгонъ, и усрътоша я Нъмци и Чюдь у моста, и бишася ту; и убиша ту Домаша, брата посаднича, мужа честна, и инъхъ с нимь избиша, а инъхъ руками изъимаша, а инии къ князю прибъгоша в полкъ; князь же въспятися на озеро, Нъмци же и Чюдь поидоша по нихъ. Узръвъ же князь Олександръ и новгородци, поставиша полкъ на Чюдьскомь озеръ, на Узмени, у Воронья камени; и наъхаша на полкъ Нъмци и Чюдь и прошибошася свиньею сквозь полкъ, и бысть съча ту велика Ньмцемь и Чюди. Богъ же и святая Софья и святою мученику Бориса и Глъба, еюже ради новгородци кровь свою прольяша, тъхъ святыхъ великыми молитвами пособи богъ князю Александру; а Нъмци ту падоша, а Чюдь даша плеща; и, гоняче, биша ихъ на 7-ми верстъ по леду до Суболичьскаго берега; и паде Чюди бещисла, а Нъмець 400, а 50 руками яша и приведоша в Новъгородъ. А бишася мъсяца априля въ 5, на память святого мученика Клавдия, на похвалу святыя Богородица, в суботу. Того же льта Нъмци прислаша с поклономь: «безъ князя что есмы зашли Водь, Лугу, Пльсковъ, Лотыголу мечемь, того ся всего отступаемъ; а что есмы изъимали мужии вашихъ, а тъми ся розмънимъ: мы ваши пустимъ, а вы наши пустите»; и таль пльсковьскую пустиша и умиришася. Того же лъта князь Ярославъ Всеволодичь позванъ цесаремь татарьскымь Батыемь, иде к нему въ Орду.

ПСРЛ, М., 2000, т.3, стр. 78-79

В лъто 6750. Поиде князь Александръ с новгородци и с братомъ Андръемъ и с низовци на Чюдскую землю на Нъмци в зимъ, в силъ велицъ, да не похвалятся, ркуще: «укоримъ словеньскыи языкъ ниже себе»; уже бо бяше Пьсковъ взят, и тиюнъ их посажен. И князь Александръ зая вси пути до Плескова; и изгони князь Пьсковъ, и изима Нъмци и Чюдь, и, сковавъ, поточи в Новъгород, а самъ поиде на Чюдь. И яко быша на земли, пусти полкъ всь в зажитья; а Домашь Твердислалиць и Кербетъ быша в розгонъ, и убиша ту Домаша, брата посадница, мужа честна, и иных с нимь избиша, а иных руками изимаша, а инъи къ князю прибъгоша в полкъ. Князь же въслятися на озеро; Нъмци же и Чюдь поидоша по нъх. Узръвь же князь Александръ и новгородци, поставиша полкъ на Чюдьскомъ озеръ, на Узменъ, у Воронья камени; и наступиша озеро Чюдское: бяше бо обоих множествомного. Бяше бо ув Олександра князя множество храбрых; якоже древле у Давыда цесаря силни кръпци, такоже мужи Александрови исполнишася духа ратна, и бяху бо сердца имъ акы лвомъ; и ркоша: «о, княже нашь честный и драгыи, нынъ приспъ время положити главы своя за тя». Князь же Александръ, въздъвъ руцъ на небо, и рече: «суди, боже, и расуди прю мою от языка велеръчьна. Помози ми, господи, якоже древле Моисиеви на Амалика и прадеду моему Ярославу на оканьнаго Святополка». Бъ бо тогда день суботныи, въсходящю солнцю; и наихаша полкъ Нъмци и Чюдь, и прошибошася свиньею сквозъ полкъ, и бысть ту съча велика Нъмцом и Чюдъ, трускъ от копии ломлениа и звукъ от мечнаго свчениа, яко и морю померзъшю двигнутися и не бъ видъти леду: покрыло все кровию. Се же слышах от самовидца, и рече ми, яко видъх полкъ божий и на въздусъ пришедший на помощь Александров. И побъди я помощью божиею и святой Софъи и святую мученику Бориса и Глъба, еюже ради древле крови прольяша; и Нъмци ту падоша, а Чюдь даша плещи; и гонящися билъ на 7 веръстъ по леду до Соболичькаго берега; и паде Чюди бещисла, а Немъць 500, а иных 50 руками яша и приведоша в Новъгород. А бися априля въ 5, на память святого мученика Феодула, на похвалу святыя Богородица, в суботу. Здъ же прослави богъ Александра пред всъми полкы, яко Исуса Навгина у Ерихона. Они же рекли: «имемъ Александра руками»; и сих дасть ему богъ в руцъ его, и не обрътеся противникъ ему во брани никогда же. Възвративъ же ся Александръ съ славною победою: бяше бо полона множество в полку его, и ведяху их подлъ конь, иже именуються божии рыторъ. Яко приближися князъ Александръ къ граду Пьскову, и стрътоша его многъ народ, а игумены и попове в ризах такоже срътоша съ кресты и пред градом, поюще славу господню князю Александру: «пособивыи господи кроткому Давыду побъдити иноплеменникы, и върному князю нашему оружьемъ крестьнымъ свободити град Пьсковъ от иноязычных рукою Александровою». О невъгласии пьсковици, аще се забудете до правнучать Александровъ, уподобитеся жидомъ, их же препита господь в пустыни крастели печены, и сии всъх забыша бога своего, изведшаго из работы египетскыя. И нача слыти имя Александрово по всъм странамъ, и до моря Хупожьскаго, и до горъ Аравитьскыхъ, и об ону страну моря Вяряжьскаго, и до самого Рима. Того же лъта прислаша Нъмци с поклономъ: «безъ князя что есмя зашли Водъ, Лугу, Плесковъ, Лотыголу мечем, того ся всего отступаемъ; а что есмя изъималъ мужь ваших, а тыми ся розминимъ: мы ваши мужи пустимъ, а вы наши пустите»; и таль плесковьскую пустиша и умиришася. Того же лъта князь Ярославъ Всеволодиць позванъ цесаремь Татарьскымъ, и иде в Татары къ Батыеви, воеводъ татарьску.

ПСРЛ, М., т.3, стр. 293-295

: Рассуждения о Keiler и Keil на ВИФ-2 выглядят слегка надуманными. Римляне называли клинья cunea, а в позденей античности применяли вдобавок к ним слово caput porci, причем Аммиан специально подчеркнул, что эта "свинья"-солдатский жаргон.

Если в этих отрывках летописец просто перевёл немецкое слово "клин" с долей сатиры, то получилось именно то что получилось. В летописном тексте очень подошёл бы термин "клин". А немецкие слова Keiler и Keil, наверняка подственные. Может даже тот же солдатский жаргон знал и оба этих слова для обозначения построения.
Трудно сказать или доказать, но гипотеза имеет долю смысловой нагрузки.

С уважением

P.S. Литовские слова тоже имеют определённое созвучие:
kuilys - вепрь, хряк (чит.: куйлис)
kylis - клин (чит.: килис)
kiaule - свинья (чит.: кяуле)
Верх страницы Низ страницы



Перейти на форум :
Искать на этом форуме
Версия для печати
Отправить ссылку на e-mail
zorich books


(Удалить все cookies этого сайта)
Работает MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2022 PD9 Software