 Administrator
Сообщений: 8419
       Местонахождение: Россия, Уфа | M.C.Bishop, J.C.N.Coulston. Roman Military Equipment from the Punic Wars to the Fall of the Rome. London, 1993, p. 23.
The greatest plagiarism of Trajan's Column occurred with the erection of the Column of Marcus Aurelius in Rome. No inscription survives on the latter's pedestal so it is undated, and estimates for its completion range from the reigns of Commodus to Caracalla. Again, a spiral relief frieze depicts trans-Danubian warfare, in this case Marcus' Marcomannic wars. Much of the fine carved detail on Trajan's Column is invisible from more than a few metres away, and spiral scenes are crowded. In consequence, sculptures on the Marcus Column were greatly simplified.
The military equipment on the Marcus Column appears at first to follow the conventional citizen/non-citizen distinction but the sculptors played visual games within figure groups by alternating armour types in rhythms of scale-mail-plate. The 'lorica segmentata' of citizen troops lack the detailed fittings of Trajan's Column but like the Pius Column they often have multiple upper torso plates and a protruding scalloped undergarment or a skirt of protective strips (pteruges). Helmets are likewise increasingly stylized; shields are poorly depicted, small and flat, and generally lack detailed decorative blazons. On Trajan's Column most hand-held weapons were provided as metal inserts, but on the Marcus Column they are rendered in stone. All the shafted weapons are spears because slim, stone pilum shanks would have been sculpturally impractical. Of greater significance is the appearance of pelti-form scabbard-chapes alongside the triangular type which is depicted on Trajan's Column. These, like the pteruges, may indeed reflect contemporary equipment changes. Moreover, new figure types were introduced on the Marcus Column, including an auxiliary horse archer, and unarmoured irregular spearmen and archers.
Величайший плагиат колонны Траяна свершился с возведением колонны Марка Аврелия в Риме. На пьедестале последней не уцелело никаких надписей, поэтому она никак не датирована, и рамки ее завершения оцениваются от правления Коммода до Каракаллы. Вновь, спиральный рельефный фриз изображает задунайские военные действия, в данном случае Маркоманнские войны Марка. Множество из прекрасных резных деталей на колонне Траяна невидимо с расстояния большего, чем несколько метров, а сцены на спирали переполнены. Из-за этого, изваяния на колонне Марка были сильно упрощены.
Военное снаряжение на колонне Марка на первый взгляд, кажется, следует за традиционным различием граждан/неграждан, но скульпторы в рамках групп фигур играли в визуальные игры, чередуя типы доспеха в ритме чешуя-кольчуга-пластины. Лорикам сегментатам подразделений граждан недостает детальной фурнитуры колонны Траяна, но подобно колонне Пия, они часто имеют многочисленные верхние корпусные пластины и торчащую зубчатую нижнюю одежду или юбку из защитных полос (pteruges). Аналогично, шлемы все более и более стилизованы; плохо изображены щиты, маленькие и плоские, и как правило не имеющие детальных декоративных эмблем. На колонне Траяна большая часть ручного оружия предусматривалось как металлические вставки, но на колонне Марка они были исполнены в камне. Все древковое оружие – копья, потому что тонкие каменные древки пилумов были бы с точки зрения скульптуры неисполнимы. Из наибольшей значимости – появление пельтовидной оковки ножен наряду с треугольным типом, который изображен на колонне Траяна. Они, подобно птеригам, могут действительно отражать современные изменения снаряжения. Кроме того, на колонне Марка были представлены новые типы фигур, включая конного лучника-ауксилия, и бездоспешных иррегулярных копьеносцев и лучников.
Кстати, Мишель Фёжер приводит пример такого же чередования формы щитов у одного подразделения (стр. 90).
P.S. И зря Вы меня в профи записали.  |